Χρύσα Σπηλιώτη, για το θεατρικό παιχνίδι και το θέατρο με παιδιά


ΟΜΑΔΑ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ

εν όψει της συνεργασίας με τη 
ένα κείμενο προγραμματικό 
του τρόπου, της μεθόδου εργασίας και  της στόχευσης 
με τα παιδιά μέσα σε θεατρική ομάδα


ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

Λίγα λόγια γενικά για το θεατρικό παιχνίδι

Το θεατρικό παιχνίδι δεν είναι απλώς ένας τρόπος να περάσει ένα παιδί ευχάριστα την ώρα του. Είναι ο πιο ευχάριστος και χρήσιμος τρόπος να μάθει τον εαυτό του και τον κόσμο γύρω του.
Το παιδί μπορεί να κάνει διάφορα πράγματα από μόνο του. Μπορεί να κάνει όμως πολύ περισσότερα με την αλληλεπίδραση ικανών συνομηλίκων του και με την καθοδήγηση ενηλίκων. Η εξέλιξή του έτσι μπορεί να είναι αλματώδης.
Το ομαδικό θεατρικό παιχνίδι, δίνει τη δυνατότητα στο παιδί να κατανοήσει συναισθηματικά και νοητικά την πραγματικότητα μέσα απ’ τη φαντασία.
Στο παιχνίδι το παιδί αυξάνει τις απαιτήσεις που έχει απ’ τον εαυτό του.
Στο παιχνίδι το παιδί πάντα ξεπερνάει τον μέσο όρο της ηλικίας του και γίνεται ένα κεφάλι ψηλότερο.




Θεατρικό παιχνίδι για παιδιά προσχολικής ηλικίας

Είναι λίγο πολύ γνωστό πόσο το θέατρο βοηθά στην ψυχολογική ανάπτυξη των παιδιών. Στην κοινωνικοποίηση, την επικοινωνία, τη συγκέντρωση, στη συγκρότηση της σκέψης, στον προσανατολισμό της αχαλίνωτης παιδικής φαντασίας σε κάτι δημιουργικό κι επωφελές για την υγιή ψυχική ανάπτυξη.
Όσον αφορά τα πολύ μικρά παιδιά θα πρόσθετα επίσης πως τα βοηθά να πρωτο-ενταχθούν στην κοινωνική ομάδα με ασφαλή τρόπο.
Έχω δει πολλές φορές μαμάδες να συνοδεύουν για πρώτη φορά στο σχολείο μικρά πλάσματα που σπαράζουν απ’ το κλάμα καθώς αποχωρίζονται το οικογενειακό κουκούλι όπου έμαθαν ν’ ανασαίνουν με ασφάλεια.
Δεν μπορώ να ξεχάσω άλλωστε την προσωπική μου εμπειρία στο νηπιαγωγείο σαν παιδάκι. Ένα μεσημέρι στο τεράστιο σχολικό τραπέζι όπου προγευματίζαμε όλα μαζί ό,τι μας είχαν βάλει στο καλαθάκι οι μαμάδες μας, εγώ έσπασα κατά λάθος το κορδονάκι απ’ την πετσέτα του σχολείου που μας έδεναν στο λαιμό. Ο πανικός μου ήταν τεράστιος κι έτρεξα κατευθείαν στον οδηγό του σχολικού λεωφορείου εκλιπαρώντας τον να με πάει γρήγορα στο σπίτι μου, πριν πάρουν είδηση οι επιτηρήτριες δασκάλες το έγκλημά μου. Ο οδηγός με διαβεβαίωσε ότι δεν θα με μάλωνε κανείς, αλλά εγώ δεν άκουγα τίποτα. Νόμιζα πως κινδύνευε η ζωή μου. Ακόμα κι όταν ήρθαν όλες μαζί οι δασκάλες έξω απ’ το σχολικό παρακαλώντας με να κατέβω ενώ ορκίζονταν ότι καμιά δεν θα με πειράξει, εγώ έκλαιγα και φώναζα σίγουρη πως θα με σκοτώσουν. Όχι δεν με βασάνιζαν στο σπίτι μου γι αυτό κι είχα αναπτύξει τέτοιες άμυνες. Απλώς μεγάλωνα μόνη μου στη φωλιά μου, είχα μεγάλη φαντασία κι η απότομη αλλαγή μου έπεσε βαριά. Ακόμα νιώθω ζωντανό εκείνο το αίσθημα του τρόμου.
Πιστεύω πως η προσαρμογή των νεοσσών στο νέο περιβάλλον είναι πιο δύσκολη απ’ όσο υπολογίζεται. Πιστεύω ακόμη πως δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος γι αυτή την ένταξη απ’ το θέατρο. Απ’ τη μίμηση και την αναπαράσταση της ζωής μέσα από εικόνες που είναι κατάλληλες και βοηθητικές για τα παιδιά. Είναι κάτι πολύ περισσότερο απ’ το ακούω παραμύθια. Είναι, βιώνω το παραμύθι που παίρνει σιγά σιγά σάρκα και οστά απ’ τα υλικά της αληθινής ζωής.
Το θεατρικό παιχνίδι ελευθερώνει και τακτοποιεί τα αισθήματα των παιδιών.
Μεταμορφώνει το άγνωστο σε προσιτό. Το παιδί γνωρίζει το σώμα του, τις αντιδράσεις τις δικές του και των άλλων, τις ομοιότητες και τις διαφορετικότητές του, τις δικές του ικανότητες και τις επιδεξιότητες των άλλων φυσικά, φιλικά, συνεργατικά.
Το παιδί μέσα απ’ το θεατρικό παιχνίδι ανακαλύπτει επίσης:
-Το ρόλο των αισθήσεων και των αισθημάτων.
-Μαθαίνει να χαλαρώνει.
-Να αυτοσυγκεντρώνεται.
-Να ενεργοποιείται όταν χρειάζεται.

Οι ασκήσεις και τα παιχνίδια για τα πολύ μικρά παιδιά, είναι απλά, κατανοητά, και πολύ διασκεδαστικά.
Οι συναντήσεις μας διαρκούν μιάμιση ώρα. Μία ώρα για το θεατρικό παιχνίδι και μισή ώρα για τις κατασκευές των παιδιών.


Θεατρικό παιχνίδι για παιδιά σχολικής ηλικίας

Το πρόγραμμα του θεατρικού παιχνιδιού για παιδιά σχολικής ηλικίας περιλαμβάνει πολλές κατηγορίες μάθησης μέσα απ’ τη σφαίρα της φαντασίας.
-Το παιδί έρχεται σε επαφή με την κίνηση μέσα απ’ τον αυτοσχεδιασμό και την παντομίμα.
-Εξασκεί τις νοητικές του ικανότητες.
-Αποκτά ευχέρεια στο λόγο καθώς μαθαίνει την τέχνη της αφήγησης και του αυτοσχεδιασμού (με αυθόρμητο λόγο) των ρόλων που ερμηνεύει.
-Μαθαίνει να αναπτύσσει πρωτοβουλία και υπευθυνότητα. Αναλαμβάνει άλλοτε το ρόλο του «Υπεύθυνου της ησυχίας», ή του «Υπεύθυνου στον αυτοσχεδιασμό» ή του «Υπεύθυνου στις κατασκευές».
-Έρχεται σε επαφή όχι μόνο με παραμύθια αλλά και με την ελληνική παράδοση, αναλαμβάνοντας ρόλους ηρώων της μυθολογίας.
-Ενθαρρύνεται να εκφράσει επίσης τις ανησυχίες, τον φόβο, τον θυμό και να τα μετουσιώσει σε ιστορίες και παιχνίδια που αποφορτίζουν τα αρνητικά συναισθήματα. Στα παιχνίδια μας έτσι κι αλλιώς υπάρχει η «έξω χώρα», η «μέσα χώρα» και η εξερεύνησή τους.

Οι συναντήσεις μας διαρκούν μιάμιση ώρα. Η μία ώρα αφορά το θεατρικό παιχνίδι και η μισή ώρα τις κατασκευές. Τα παιδιά φτιάχνουν μόνα τους τις μάσκες, τα καπέλα, τα ρούχα κι ότι άλλο χρειάζεται για τις μεταμφιέσεις και τους ρόλους τους. Επίσης το σκηνικό τους. Κάθε φορά ο χώρος μας μεταμορφώνεται σε κάτι άλλο. Ακόμα και σε κήπο, σε παλάτι, σε σχεδία στον ωκεανό, στον ουρανό με τα άστρα, σε ότι αγαπάει η γόνιμη φαντασία των παιδιών.
Γι αυτό και οποιοδήποτε υλικό βαραίνει τις αποθήκες σας (φθαρμένα και σκισμένα σεντόνια, παλιά και τρύπια ρούχα, ξεχαρβαλωμένα παπούτσια) είναι όλα ευπρόσδεκτα καθώς μεταμορφώνονται κι αυτά σε βασιλικά ενδύματα και κορώνες.

Χρύσα Σπηλιώτη
για περισσότερες πληροφορίες, δήλωση συμμετοχής: 210 6817042


Δεν υπάρχουν σχόλια:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...