Χρύσα Σπηλιώτη, σεμινάρια θεατρικής γραφής

Η Χρύσα Σπηλιώτη  (δείτε εδώ το βιογραφικό)
οργανώνει στο χώρο μας το Ιδιόμελο, 
εκτός από τα θεατρικά στούντιο για παιδιά σχολικής και προσχολικής ηλικίας, 
και δυο κύκλους σεμινάριων θεατρικής γραφής. 
Για πληροφορίες και εγγραφές:  210 6817042 



ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΓΡΑΦΗΣ



3μηνο σεμινάριο Ομαδικού Έργου

Η συγγραφή φαντάζει πολύ δύσκολη υπόθεση, και θα ήταν άτοπο να επιχειρήσει κανείς να πείσει για το αντίθετο. Αυτό που σίγουρα όμως μπορεί να ισχυριστεί είναι πως πρόκειται για ένα παιχνίδι, όπως ακριβώς και η ηθοποιία. Όπως όλοι έχουμε παίξει πολλούς διαφορετικούς ρόλους στα παιδικά μας χρόνια, αντίστοιχα έχουμε επινοήσει πολλές ιστορίες στη ζωή μας. Ο Αριστοτέλης πάντως στις θεωρίες του οποίου στηριζόμαστε ακόμα και σήμερα για να γράψουμε ρεαλιστικό θέατρο, έλεγε πως η μίμηση είναι σύμφυτη στον άνθρωπο. Το να μπορεί να υποδυθεί άλλα πρόσωπα και κατ’ επέκταση να μπορεί να γράψει ιστορίες γι αυτά.
Άλλωστε ο ρόλος των σεμιναρίων είναι να φωτίσει τη δυσκολία στη διαδικασία της γραφής ξεκινώντας απ’ τα αρχικά στάδια και συνεχίζοντας βήμα βήμα.
Το πιο σημαντικό είναι η απόφαση να γράψει κάποιος χωρίς αναστολές. Χωρίς το φόβο της δυσκολίας, της έκθεσης, χωρίς ωραιοποιήσεις, χωρίς καθωσπρεπισμούς, χωρίς, χωρίς. Απλώς να γράψει. Τι; Μα αυτό που τον απασχολεί. Αυτό που τον καίει, που τον ενδιαφέρει ή ακόμα ότι τον φοβίζει. Αυτό μπορεί να είναι το θέμα του, η ιδέα του θεατρικού του.

Συνήθως το αποτέλεσμα των σεμιναρίων θεατρικής γραφής, είναι κάθε σπουδαστής να γράψει έναν διάλογο ή έναν μονόλογο.
Στο συγκεκριμένο σεμινάριο ολοκληρώνεται απ’ το σύνολο των σπουδαστών ένα ολοκληρωμένο ομαδικό θεατρικό έργο.
Στο αποτέλεσμα αυτό φτάνουμε περνώντας από συγκεκριμένα στάδια.

-Θεατρολογική προσέγγιση της θεατρικής γραφής.
Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες της θεατρικής γραφής και σε τι διαφοροποιείται απ’ τα άλλα είδη λογοτεχνίας.
-Υπάρχουν κανόνες για ένα έργο ρεαλιστικής δομής; Αριστοτελική προσέγγιση.
-Επίσης, μια πρώτη προσέγγιση της γραφής χωρίς χρήση κανόνων. Μεταμοντέρνα γραφή.


Από πρακτικής πλευράς περιλαμβάνουν:

-Ασκήσεις γλωσσικής ικανότητας.
-Ανάγνωση θεατρικών διαλόγων απ’ την παγκόσμια δραματολογία από το πρίσμα του συγγραφέα.
-Αφηγηματικές τεχνικές.
-Από καταναλωτές λόγου σε δημιουργούς λόγου.
-Χρησιμοποιούμε την πείρα των άλλων, γράφουμε το δικό μας κείμενο.
-Ομαδικές διαλογικές ασκήσεις σε ένα θέμα.
-Ασκήσεις ελλειπτικότητας στο λόγο. Λέω πολλά με λίγα λόγια.
-Χαρακτήρες. Πώς πλάθονται οι ήρωες ενός θεατρικού έργου.
-Αναζήτηση θεμάτων. Ποια είναι τα θέματα που αφορούν συγκεκριμένα το κάθε μέλος της ομάδας. Ποια είναι τα θέματα που αφορούν την ομάδα σαν σύνολο.
-Τελική επιλογή θέματος. Επιλογή χαρακτήρων. Συλλογική αναζήτηση της πλοκής του θεατρικού έργου που συναποφασίσαμε.
-Διάγραμμα της πλοκής του θεατρικού μας έργου. Διορθώσεις, επαναπροσδιορισμοί στόχων.
-Χωρίζουμε την υπόθεση του έργου σε ενότητες. Ύστερα σε σκηνές.
-Μοίρασμα σκηνών του έργου σε κάθε ένα μέλος της ομάδας και συγγραφή.
-Ενώνουμε τις ψηφίδες σε ένα σύνολο.
-Ανάγνωση του αρχικού αποτελέσματος, αλλαγές.
-Δεύτερη γραφή του έργου μας. Ίσως χρειαστεί και τρίτη εκδοχή για να έχουμε ένα αληθινά ικανοποιητικό αποτέλεσμα στο οποίο να συμφωνούμε όλοι.

Το σεμινάριο είναι κωδικοποιημένο και ταυτόχρονα «ανοιχτό» στις
πρωτοβουλίες των μελών της ομάδας και στη δυναμική της, στην οποία δίνεται μεγάλη σημασία.

Το ομαδικό έργο μπορεί να παρουσιαστεί στο χώρο του Ωδείου Νεαπόλεως.
Η διανομή και η σκηνοθεσία το καλύτερο θα είναι να γίνει μέσα απ’ την ίδια την ομάδα.
Η εμπειρία αυτού του σεμιναρίου μπορεί να αποδειχτεί πολύ χρήσιμη σε όσους ενδιαφέρονται να δημιουργήσουν ομαδικές θεατρικές εστίες για τις οποίες όλη η θεατρική πράξη αντιμετωπίζεται σαν εσωτερικό ζήτημα της ομάδας. Απ’ την δημιουργία του κειμένου και την σκηνοθεσία του, ως την υποκριτική, την σκηνογραφία, την ενδυματολογία και τη μουσική επένδυση.

                      
Σεμινάριο ατομικού θεατρικού έργου

Αφορά περισσότερο όσους έχουν κάποια προηγούμενη εμπειρία θεατρικής γραφής ή άλλου είδους γραφής. Σ’ αυτό το σεμινάριο επιχειρείται η συγγραφή ενός ατομικού έργου μεγάλης διάρκειας. Στο σεμινάριο μπορούν ν’ ανιχνευτούν κι άλλοι τρόποι συγγραφής πλην της ρεαλιστικής δομής.                  
Η πολύ σύγχρονη γραφή κινείται συχνά εκτός κανόνων, αλλά για να έχει πραγματικό ενδιαφέρον μια τόσο ελεύθερη φωνή, χρειάζεται συμπαραστάτη της τη γνώση, του τι ακριβώς αποδομεί και πώς το κάνει.

Και σε αυτό το σεμινάριο ξεκινάει κανείς με απλές αρχικά ασκήσεις με στόχο να αρθούν οι συνήθεις αναστολές όπως ο φόβος της έκθεσης, αλλά και για να αποφευχθούν οι γνωστές παθογένειες όπως η τάση ωραιοποίησης, ο καθωσπρεπισμός, ο διδακτισμός, η ανάγκη να τα πει κανείς όλα δια μιας, ο μιμητισμός, όλα όσα μαστίζουν ακόμη και τα έργα έμπειρων συγγραφέων.

Προχωρώντας επιχειρείται τελικά τη συγγραφή ολοκληρωμένου έργου, εξερευνώντας κι ανακαλύπτοντας το προσωπικό ύφος του ο καθένας και το στίγμα του.
Σ’ αυτή τη διαδικασία της συγγραφής, εκτός απ’ τις κανονικές συναντήσεις στο χώρο του Ιδιόμελου θα υπάρχει και ηλεκτρονική επικοινωνία για το προχώρημα του έργου ως την ολοκλήρωσή του.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...